Praktijk

Reguliere opleiding

Het is mogelijk om één keer, maar ook meerdere keren per week rijlessen te nemen. Alles kan, niets moet.

Men is tegenwoordig druk met van alles en nog wat. School, werk, hobby’s, noem maar op! Daarom is de reguliere opleiding de meest gekozen variant. Het is aan te raden om minimaal 2 keer per week te rijlessen, zodat je echt de ‘feeling’ van het autorijden krijgt!

Spoedopleiding

Het is logisch dat iedereen zo snel mogelijk zijn of haar rijbewijs wil halen. Daarom verzorgt Autorijschool van der Sande ook een passende spoedopleiding.

Er worden geen tiendaagse spoedopleidingen aangeboden, omdat deze manier van lessen niet bevorderlijk zal zijn voor de kwaliteit van de rijopleiding. Bij mijn spoedopleiding moet je denken aan minimaal 4 rijlessen per week. Dit kunnen losse lesuren of blokuren zijn. Er zal nooit meer dan 2 lesuren achter elkaar gelest worden. Dit in verband met concentratie verlies.

Het aantal lessen dat je nodig hebt bepaalt uiteindelijk de duur van jou rijopleiding. deze is voor iedereen anders! Gemiddeld ben je met een spoedopleiding tussen de 6 en de 12 weken bezig. Belangrijk is wel dat je overdag beschikbaar bent!

Door regelmatig op de website van het CBR te kijken voor de examen wachttijd, hoef je niet lang te wachten als je klaar bent voor het rijexamen!

Praktijkles

De dag is gekomen dat je eerste rijles begint!
Voor de koele kikkers kan het allemaal niet snel genoeg gaan, maar voor velen is dit toch een zeer spannend moment (het is immers het moment dat je een nieuwe stap in je leven maakt).

De eerste keer wordt je thuis opgehaald en gaan we naar een rustige parkeerplaats. Hier wordt alles rustig uitgelegd voordat er daadwerkelijk gestart wordt met het rijden. Er wordt gebruik gemaakt van een vast stappenplan zodat er een goede structuur in je rijlessen zit.

In het begin besteden we vooral veel aandacht aan het bedienen van de auto. In deze fase leer je bijvoorbeeld alle bijzondere verrichtingen: hellingproef, stopproef, omkeeropdracht en de parkeeropdracht. Hoe meer je de auto onder controle krijgt, hoe meer tijd we kunnen gaan besteden aan de kijktechnieken, het verkeersinzicht en uiteindelijk het zelfstandig rijden van een route.

Deze laatste fase, het zelfstandig rijden van een route, vind ik persoonlijk de leukste en de belangrijkste fase in de rijopleiding! In deze fase ontwikkel je je als een echte chauffeur, zodat je straks opgewassen bent tegen de intensiteit en druk van het hedendaagse verkeer.

Er wordt onder andere met navigatie gereden en wordt er geleerd om zuinig te rijden. Ook wordt er een blokuur in Maastricht gereden, om zo nog meer ervaring op te doen.

Meerdere keren in de rijopleiding gaan we samen kijken waar je niveau zit. Dit doen we aan de hand van oefentoetsen tijdens de rijles. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Er wordt gekeken waar nog verdere winst te behalen is. Als leerling zijnde heb je zo altijd een goede kijk op je vorderingen. Tevens leer je op een goede manier om te gaan met de examen druk.

Op ongeveer 75% van het traject kun je een T.T.T doen (dit is niet verplicht).
Tip: Zeker doen, verdient zich dubbel en dwars terug!

In de laatste rijlessen worden er verschillende pittige (examen) routes gereden. Hierin worden al je driving skills getest. Hier zie je vooral mijn fanatieke/sportieve kijk op dingen terug. Ik leer je om je rijgedrag zelf goed te kunnen analyseren, en daar waar nodig bij te sturen. Na deze stevige voorbereiding kun je er zeker van zijn dat de examenroute alleen maar kan meevallen.

We gaan vol vertrouwen het praktijkexamen tegemoet!